В Європейському союзі вантажні перевезення зазнають труднощів, оскільки не вистачає водіїв вантажних автомобілів, йдеться у доповіді Європейського бюро праці (ELA). Вісімнадцять країн відчувають дефіцит далекобійників. У більшості їх брак значний.
У звіті ELA аналізується європейський ринок праці саме з погляду професій, за якими у країнах ЄС спостерігається дефіцит, а також тих, що характеризуються надлишком працівників. Дані, подані у звіті, було зібрано влітку 2022 року.
Навіть 18 країн ЄС поскаржилися на нестачу водіїв вантажівок. Це друге місце у всьому Союзі. Більше не вистачає лише мулярів. Стільки ж країн повідомили про проблеми з наявністю електриків, сантехніків, операторів промислового обладнання та медперсоналу.
Про нестачу далекобійників повідомили: Бельгія, Швейцарія, Данія, Естонія, Фінляндія, Франція, Хорватія, Італія, Литва, Латвія, Нідерланди, Норвегія, Польща, Португалія, Румунія, Словенія та Словаччина. Цікаво, що дві країни мають надлишок водіїв вантажівок – це Греція та Угорщина.
Однак диспропорція між кількістю і населенням країн, які скаржаться на нестачу далекобійників, і тих, де їх більше, ніж потрібно на ринку, є однією з найбільших. Це робить дефіцит працівників цієї професії дуже серйозним, а країни з надлишком водіїв не в змозі покрити брак інших країн навіть на регіональному рівні.
Щодо водіїв, то їх брак вважається «серйозним» у 73% національних організацій, що звітували. Це другий за величиною показник серед десятків професій. Для порівняння, хоча про нестачу мулярів повідомили у більшій кількості країн, дефіцит цієї професії назвали «серйозним» лише 57% країн.
Варто зазначити, що хоча проблема нестачі водіїв вантажівок існує у всій Європі вже багато років, останній звіт свідчить про її посилення. У звіті за 2021 рік ця професія посідала четверте місце серед професій із найбільшим дефіцитом, а роком раніше – третє. У 2019 році вона стала найчастіше згадуваною професією з точки зору нестачі робочої сили в ЄС. У 2017 році водії були четвертою професією із найбільшим дефіцитом.
Трудова міграція
У 2021 році в ЄС було працевлаштовано 193,25 млн осіб, з яких 88% народилися в країні, де вони працювали, 8% народилися за межами ЄС та 4% – в іншій державі-члені ЄС.
Загалом частка мігрантів, зайнятих у всіх професіях, становить 12%. У транспортній галузі кількість далекобійників, які народилися за межами ЄС, але працюють в одній із держав-членів Співтовариства, становить близько 9%. Інші народилися і працюють на території ЄС.
Трохи краще у логістиці
Серед операторів вилкових навантажувачів ситуація трохи краща. Чехія, Хорватія, Італія, Нідерланди, Польща, Румунія та Словаччина поскаржилися на нестачу цих працівників. Зовсім інша ситуація спостерігається у Бельгії, Данії, Угорщині та Люксембурзі.
Додатковою проблемою нестачі водіїв є демографічна структура цього сегмента робочої сили. Згідно зі звітом, лише дев’ять відсотків водіїв вантажівок у досліджених країнах у 2021 році було молодше 30 років. Загалом у секторі логістики (транспорт та складування) 36 відсотків працівників у 29 країнах, охоплених дослідженням, віком від 50 років.